Nekklachten en Rugklachten | Fysiotherapie On The Move | Fysio Enschede

Nekklachten en rugklachten

Nek- en rugklachten zijn over het algemeen onschuldig, maar zijn vervelende klachten. De klachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Het is lastig om aan te geven waardoor nek- en rugklachten veroorzaakt worden. Wel kunnen verschillende factoren de kans op nek- en rugklachten vergroten:

• Plotselinge, hevige inspanningen
  • Lang in één houding zitten of staan
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Overbelasting
  • Overgewicht
  • Roken

Nekklachten

Nekklachten zijn meestal afkomstig uit de bewegende delen van de nek. Dit zijn de spieren, de (kleine) gewrichten en de banden. Nekklachten zijn zeer vervelend en kunnen ervoor zorgen dat u beperkt wordt in het uitvoeren van uw dagelijkse werkzaamheden.

Nekpijn is een zeurende pijn en kunt u herkennen aan pijnlijke gespannen nekspieren en vastzittende nekwervels. Hierdoor kan het zijn dat u uw hoofd minder goed kunt draaien. Bij nekklachten kan de pijn uitstralen naar uw armen en hoofd. Als u nekklachten heeft kan bewegen pijn doen. Ondanks de pijn is het toch belangrijk om bij nekklachten te blijven bewegen. Meestal gaan de klachten na zes weken vanzelf weg. Mochten de klachten langer aanhouden of mocht er veel pijn worden ervaren dan is het handig om een fysiotherapeut te raadplegen.

Rugklachten

Bij rugklachten zijn de spieren, gewrichten of banden in je rug uit balans. De meest voorkomende rugpijn is lage rugpijn. Dit wordt ook wel lumbago of spit genoemd. Rugklachten zijn zeer vervelend en kunnen ervoor zorgen dat lang staan of zitten veel pijn gaat doen. Daarnaast kan de pijn extra hevig zijn tijdens het bewegen.

Bij rugklachten kan de pijn uitstralen naar de billen en benen. Ondanks de pijn is het toch belangrijk om bij rugklachten te blijven bewegen. Meestal gaan de klachten na zes weken vanzelf weg. Mochten de klachten langer aanhouden of mocht er veel pijn worden ervaren dan is het handig om een fysiotherapeut te raadplegen.

Hoe kunnen wij helpen?

Wij van Fysiotherapie On The Move in Enschede helpen u bij het herstel van uw nek- en rugklachten en zorgen dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. Uiteraard zal er eerst een grondige diagnose plaatsvinden voordat wij overgaan tot behandelen. Hoe uw klachten behandeld worden is afhankelijk per persoon en de oorzaak van de klachten. Tijdens uw behandeling zetten we verschillende behandelmethoden in om u zo goed mogelijk van de klachten af te helpen. Het accent zal voornamelijk op bewegingsoefeningen of spieroefeningen liggen.

behandeling bij nek- en rugklachten