Hoofdpijnklachten | Fysio on the Move | Fysiotherapie Enschede

Hoofdpijnklachten

Ongeveer 95% van alle mensen hebben wel eens last van hoofdpijnklachten. Meestal is hoofdpijn vrij onschuldig, maar een aantal vormen kunnen zo sterk zijn dat ze uw dagelijkse leven belemmeren. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn: spanningshoofdpijn, inspanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn en migraine. Om de pijn van deze verschillende soorten hoofdpijn te verlichten kan een fysiotherapeut helpen door middel van fysiotherapie of manuele therapie.

Wat zijn de oorzaken en symptomen van hoofdpijn?

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn met verschillende oorzaken. Daarnaast kunnen de symptomen bij hoofdpijn per soort zeer verschillen.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende hoofdpijn en wordt veroorzaakt door hoge spierspanning in bijvoorbeeld de nek of schouders. De hoge spierspanning wordt vaak veroorzaakt door stress, maar ook een verkeerde houding of lang dezelfde houding aanhouden kunnen dit veroorzaken. De spieren kunnen zich ook aanspannen door vermoeidheid of een slechte nachtrust. Doordat de spieren zich intensief aanspannen wordt de bloedcirculatie belemmerd. Dit veroorzaakt de hoofdpijnklachten.

De pijn bij spanningshoofdpijn wordt omschreven als klemmend of drukkend. Het lijkt vaak alsof u een strakke band om uw hoofd draagt. Uw hoofd voelt hierdoor zwaar en moe.

Inspanningshoofdpijn

Heeft u na het sporten last van hoofdpijn? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk last van inspanningshoofdpijn. Inspanningshoofdpijn kan ontstaan na zware lichamelijke inspanning en komt voornamelijk voor bij mensen die intensief sporten. Vooral hardlopers hebben hier vaak last van. Inspanningshoofdpijn is vaak maar van korte duur, maar kan na enige regelmaat een reden zijn om te stoppen met sporten. Dit is echter niet nodig! Wij kunnen u namelijk helpen om de klachten te verminderen.

Inspanningshoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door veel vochtverlies of een verkeerde houding tijdens het sporten. Ook te weinig eten of oververhitting kunnen inspanningshoofdpijn veroorzaken.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn wordt veroorzaakt door spanning of blessures in de nek. Cervicogene hoofdpijn komt daarom vaak voor bij mensen die een whiplash of een verdraaiing hebben gehad. Het ontstaat doordat er een blokkering zit in de bovenste nekwervels. De druk die u in de nek ervaart kan hoofdpijnklachten opwekken.

De klachten die u ervaart bij cervicogene hoofdpijn zijn vaak gelokaliseerd aan één kant van het hoofd en gaan gepaard met bewegingsbeperkingen in de nek. De pijn straalt vaak uit in de arm en schouder aan dezelfde kant waar u hoofdpijn ervaart.

Migraine

Migraine is de meest heftige vorm van hoofdpijn. Het is een vorm van hoofdpijn welke bij ongeveer één op de 10-15 mensen in Nederland voorkomt. Migraine komt vaak acuut op als aanval aan één zijde van het hoofd en kan een halve tot drie dagen duren. De oorzaak van migraine ligt in de bloedvaten. Als de bloedvaten vernauwen en verwijden geeft dit prikkelingen in de zenuwen. Dit veroorzaakt de heftige hoofdpijn.

Migraine is een kloppende hoofdpijn. Sommige mensen kunnen migraine aanvallen aan voelen komen doordat ze zich sneller ergeren. Over het algemeen worden mensen met migraine gevoeliger voor licht, geluid en soms ook geuren. Migraine komt ongeveer drie keer zo vaak voor bij vrouwen dan bij mannen.

Hoe kan Fysiotherapie On The Move helpen bij hoofdpijn?

Wij van Fysiotherapie On The Move in Enschede kunnen uw hoofdpijnklachten verminderen. Voordat wij overgaan tot behandelen zal er eerst een grondige diagnose plaatsvinden. Hoe uw klachten behandeld worden is afhankelijk per persoon en de oorzaak van de klachten. Tijdens uw behandeling zetten we verschillende behandelmethoden in om uw klachten zoveel mogelijk te verminderen. Het accent zal voornamelijk op manuele therapie, behandelingen gericht op ontspanning en het losmaken van spieren en wervels liggen.

behandeling bij het hoofdpijnklachten