Fibromyalgie | Fysiotherapie On The Move | Fysio Enschede

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening waarbij er sprake is van langdurige (chronische) pijn in spieren en bindweefsel. Het wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Bij fibromyalgie is er in het lichaam niets te vinden dat de aandoening kan verklaren; de spieren en het bindweefsel vertonen geen afwijkingen. Fibromyalgie is daardoor moeilijk vast te stellen. De oorzaak is onbekend en genezing is (nog) niet mogelijk. Wel kunnen de klachten verminderen door onder meer pijnstillers, afwisseling van beweging en rust en fysiotherapie.

Wat zijn de klachten bij fibromyalgie?

De klachten bij fibromyalgie wisselen vaak en zullen de ene dag erger zijn dan de andere dag. De voornaamste klachten zijn algemene spierpijn en chronische pijn in met name de nek, hals, boven- en onderrug, ellebogen, zijkant van de heupen en binnenkant van de knieën.

Bijkomende klachten variëren van (spier)stijfheid, hoofdpijn, vermoeidheid en slaapstoornissen tot stemmingswisselingen, depressie en concentratie- en geheugenstoornissen.

Fysiotherapie bij fibromyalgie

De pijn maakt het voor veel mensen met fibromyalgie lastig om te bewegen en actief bezig te zijn. Toch is het van belang om in beweging te blijven. Wanneer u minder actief bent om zo de pijn te vermijden, gaat dat ten koste van uw algehele lichamelijke conditie en kan het bovendien uw klachten juist verergeren.

Bij Fysiotherapie On The Move in Enschede helpen we u daarom met oefeningen om in beweging te blijven en met de pijn om te kunnen gaan. Om uw spieren en gewrichten soepel te houden zijn rekoefeningen bijvoorbeeld erg goed. Met krachtoefeningen houden we uw spieren sterk en ontspanningsoefeningen helpen u de pijn beter te verdragen. Een goede lichaamshouding is hierbij belangrijk en ook daarbij kunnen we helpen.

We zijn ons ook bewust van het feit dat lichaamsbeweging de klachten van fibromyalgie niet altijd vermindert. Toch is niets doen altijd een slechtere keus. Bij Fysiotherapie On The Move zullen we altijd een oefenprogramma samenstellen dat op uw situatie toegesneden is. Zo kunnen ook non-impact activiteiten zoals zwemmen, fietsen of wandelen helpen de spierpijn en stijfheid te verminderen.

De medewerkers van Fysiotherapie On The Move in Enschede nemen uw klachten altijd serieus. Maak daarom gerust een afspraak, dan bespreken we samen de therapie waarbij u het meest gebaat bent.